Rozbudowa drogi gminnej nr 105542L w m. Mełgiew

Zadanie realizowane w 2024 roku w ramach państwowego funduszu celowego Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.
Umowa z Nr 1311 r. w sprawie udzielenia dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zawarta w dniu 11 września 2024 r. pomiędzy Wojewodą Lubelskim – Krzysztofem Komorskim, a Gminą Mełgiew – Magdaleną Wójcik.
Kwota dofinansowania : 1.132.472,60 zł
Całkowita wartość inwestycji: 1.887.454,34 zł
Umowa nr 1311 z dnia 11.09.2024 r. w sprawie udzielenia dofinansowania
- Kwota dofinansowania: 1.132.472.60 zł
- Całkowita wartość inwestycji: 1.887.454,34 zł
- Kwota udziału własnego: 754.981,74 zł
Aneks nr 1 z dnia 15.11.2024 r. do umowy nr 1311 z dnia 11.09.2024 r.
- Kwota dofinansowania: 978.299,00 zł
- Całkowita wartość inwestycji: 1.630.498,34 zł
- Kwota udziału własnego: 652.199,34 zł
Droga gminna nr 105542L zlokalizowana jest w miejscowości Mełgiew, gm. Mełgiew (ul. Trzeciakowska).
Przedmiotowy odcinek początkowo przebiega przez obszar rolniczy, niezabudowany, dalej zmieniając swój charakter otoczenia z zabudową jednorodzinną.
Zakres inwestycji obejmuje odcinek drogi o długości 852,94 m z początkiem na połączeniu z drogą powiatową nr 2023L a kończąc na dowiązaniu do istniejącej nawierzchni asfaltowej drogi gminnej.
Jest to droga pełniąca funkcje dojazdową do zabudowań jednorodzinnych i pól uprawnych. Ma charakter lokalny stanowiąc połączenie komunikacyjne pomiędzy drogami powiatowymi nr 2023L Mełgiew- Milejów i nr 2021L Mełgiew-Kajetanówka.
Planowana do realizacji inwestycja polega na doprowadzeniu parametrów drogi do zgodności z wymaganiami technicznymi dla dróg publicznych poprzez budowę nawierzchni drogi gminnej, budowę skrzyżowania z drogą powiatową oraz wykonaniem urządzeń odwadniających.
Rozwiązania techniczne przyjęte w projekcie zakładają wykonanie drogi o jednojezdniowym przekroju dla ruchu dwukierunkowego o nawierzchni asfaltowej o szerokości 3,5 m i 5,0 m (wlot skrzyżowania i łuku). Projekt uwzględnia wykonanie poboczy z kruszywa łamanego o szerokości 0,75 m i 1,0 m na połączeniu z drogą powiatową.
W ramach inwestycji zaprojektowane zostały urządzenia odwadniające: rów odwadniający trawiasty , rów chłonny, przepust pod korpusem drogi oraz zjazdami, studnie chłonną oraz przykanaliki.
Projektowane rozwiązania techniczne przyczynią się do skrócenia czasu przejazdu, zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdów i negatywnego oddziaływania na środowisko poprzez spadek emisji spalin. Wprowadzenie nowego oznakowania pionowego wpłynie na ograniczenie prędkości na przedmiotowym odcinku drogi.
Nowa nawierzchnia asfaltowa wraz z podbudową, wykonanie poboczy wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu kołowego, pieszego i rowerowego, zwiększenie płynności ruchu oraz poprawę estetyki drogi i otoczenia.
Inwestycja realizowana była na postawie umowy nr ZP.272.54.2024 z dnia 09.07.2024 r.
11 lipca 2024 roku Wykonawca – PRD Lubartów S.A przejął protokolarnie plac budowy.
W dniu 31.10.2024 r. Wykonawca zgłosił zakończenie prac oraz gotowość do odbioru końcowego.
Dnia 19 listopada 2024 roku został spisany bezusterkowy protokół rzeczowo-finansowy końcowego odbioru robót.
Osiągnięty efekt rzeczowy inwestycji:
Prace realizowane były na odcinku 852,94 m drogi gminnej nr 105542 L z początkowym kilometrażem roboczym 0+000,00 wyznaczonym na przecięciu projektowanej osi z krawędzią drogi powiatowej nr 2023 L i końcowym w km 0+ 852,94 w miejscu dowiązania do istniejącej nawierzchni asfaltowej drogi gminnej.
W wyniku przeprowadzonych prac budowlanych wykonana została jednojezdniowa droga dla ruchu dwukierunkowego o podstawowej szerokości 3,50 m, z poszerzeniem do 5,00 m w km 0+00,00 – km 0+132,18 (wlot skrzyżowania z drogą powiatową) oraz w km 0+459,93- km 0+490,4.
Konstrukcja jezdni:
- w-wa ścieralna z betonu asfaltowego – 4 cm,
- w-wa wiążąca z betony asfaltowego – 6 cm,
- podbudowa zasadnicza z mieszanki niezwiązanej kruszywem – 20 cm,
- w-wa mrozoochronna z gruntu stabilizowanego cementem – 30 cm.
Na długości drogi gminnej wykonane zostały pobocza z kruszywa łamanego o szerokości 0,75 m, a na połączeniu z drogą powiatową o szerokości 1,00 m.
Konstrukcja poboczy:
- mieszkanka niezwiązana kruszywem – 8 cm,
- podbudowa zasadnicza z mieszanki niezwiązanej kruszywem – 20 cm,
- w-wa mrozoochronna z gruntu stabilizowanego cementem – 30 cm.
Odwodnienie:
W ramach prac budowlanych wykonane zostały następujące urządzenia odwadniające:
- rów prawostronny trawiasty o długości 17 m w obszarze skrzyżowania z drogą powiatową,
- rów lewostronny trawiasty o długości 412,4 m,
- rów lewostronny chłonny o długości 44,2 m,
- rów prawostronny chłonny o długości 111,6 m,
- przepust pod korpusem wlotu z drogą powiatową nr 2023 L,
- przepust pod korpusem drogi gminnej o długości 11 m,
- przepusty pod zjazdami ( 24 szt.) o długości 9,00 m,
- studnia chłonna o średnicy DN 1200 o głębokości 4,00 m w km 0+848,90,
- przykanalik o średnicy DN 200, długości 3,50 m.
W ramach prac wykończeniowych zostało wykonane plantowanie terenów zielonych z dowiązaniem wysokościowym elementów drogi do przyległych terenów, humusowanie i obsianie trawą.
Dodatkowo została wprowadzona pionowa i pozioma organizacja ruchu.
Podbudowa:
Poszerzenia:
Nawierzchnia:
Organizacja ruchu:
Tablica informacyjna:
Efekt końcowy: